De proefopstelling van de verkeerslichten op het kruispunt van de Gentweg met de Schipstraat veroorzaakt niet alleen drukte op de Gentweg zelf, maar zorgt ook voor zware overlast in de omliggende straten. We spraken met bewoners van de Armstraat.

“Sinds de plaatsing van de verkeerslichten aan het kruispunt van de Gentweg/Schipstraat, is het (sluip)verkeer enorm toegenomen in onze straat. De nieuwe N42 ligt er al; hij ligt in de Armstraat. Het is hier levensgevaarlijk met tijdens de spits een constante stroom van tweerichtingsverkeer, zelfs de zone 30 aan het schooltje wordt niet gerespecteerd”, vertelt de familie. “Het sluipverkeer dat hier passeert in de spitsuren, probeert de lange files op de Gentweg te vermijden.”

Sluiproutes

Twee ‘nieuwe’ sluiproutes zijn de boosdoeners van dit verkeer:

1. Sluipverkeer dat via de Rodestraat (Zottegem) binnendoor rijdt tot in de Pijpketel, en zich dan via de Armstraat naar de Erwetegemstraat beweegt om zo bij de verkeerslichten uit te komen. Waarom? Bij deze verkeerslichten krijgt verkeer uit de Erwetegemstraat en Schipstraat prioriteit. “Mensen uit Zottegem rijden niet meer over de Gentweg maar rijden volledig binnendoor. Dit verkeer uit de Rodestraat krijgt direct groen en staat zo geen seconde meer in de file.”

De sluiproute in rood, de locatie van de verkeerslichten aangeduid met X

2. Sluipverkeer dat vanop de Gentweg (komende uit Zottegem) direct de eerste afslag neemt. Zij slaan af richting de Pijpketel en rijden zo binnendoor langs de Armstraat en de Erwetegemstraat richting het kruispunt. Ook dit sluipverkeer wordt door de instellingen van de verkeerslichten beloond met een vlotte doorgang naar de Gentweg.

sluipwegen door verkeerslichten aan Gentweg/Schipstraat Herzele
De sluiproute in rood, de locatie van de verkeerslichten aangeduid met X

Schade aan de buurtwegen

De familie vertelt meer over de gevolgen van de sterke toename van dit verkeer op de lokale buurtwegen. “In de Pijpketel wordt alles kapotgereden. De Gentweg, de N42, de hóófdbaan, wordt vermeden door een groot deel van het verkeer.”

Realistische oplossing

Wanneer we vragen wat een realistische en duurzame oplossing zou zijn voor de verkeersdrukte, krijgen we een blik van verbazing. “De rondweg natuurlijk, eindelijk de rechttrekking van de N42! Dat is de enige manier om het verkeer naar een baan te kunnen leiden die daarop voorzien is. De rondweg is de enige manier om de leefbaarheid en de verkeersveiligheid van de Gentweg en zijn buurtwegen te verhogen.”

Petitie

Net zoals deze bewoners, hopen wij dat de verkeerslichten na hun evaluatie niet veranderen in een permanente opstelling, en dat de nieuwe N42 niet langer in de Armstraat gesitueerd is.

Steun deze familie en talloze andere buurtbewoners door de petitie tegen de verkeerslichten te ondertekenen.

 

Bent u tegen de verkeerslichten op de Gentweg/Schipstraat te Herzele en voor een veiligere en vlottere verbinding via de rondweg? → Teken dan nu de petitie!