De rechtrekking van de N42 is een aanpassing van de bestaande verkeersader tussen Zottegem en Geraardsbergen/Brakel, ter hoogte van Sint-Lievens-Esse. Het huidige traject van de N42 is smal en heeft veel bochten, wat zorgt voor gevaarlijke situaties en sluipverkeer. De herinrichting van de weg houdt in dat een nieuw, veiliger en recht tracé wordt aangelegd. Het doel is om het verkeer vlotter en veiliger te laten doorstromen door lokale en doorgaande verkeersstromen beter te scheiden.
Waarom is de rechttrekking van de N42 noodzakelijk?
De rechtrekking van de N42 is noodzakelijk om verschillende redenen. De huidige infrastructuur is niet geschikt om de drukte van het verkeer aan te kunnen. De weg wordt dagelijks gebruikt door lokaal verkeer, verkeer richting de E40, vrachtwagens en fietsers. Dit leidt vaak tot ongelukken en opstoppingen. Bovendien zorgen de vele bochten voor gevaarlijke verkeerssituaties.
Door de N42 te herinrichten, kan men de verkeersveiligheid verbeteren en zorgen voor een efficiëntere doorstroming.
Waarom is het verbeteren van de Gentweg geen goede optie?
Het verbeteren van de Gentweg is geen goede optie omdat dit neerkomt op de herinrichting van het huidige tracé van de N42, waarbij de weg zou worden verbreed. Deze aanpassing zou echter leiden tot aanzienlijke bijkomende onteigeningen, met minstens 30 woningen die plaats zouden moeten maken. Daarnaast zou het verkeer in Sint-Lievens-Esse sterk toenemen, met ongeveer 100 voertuigen per uur extra tijdens de spitsuren.
Het verbeteren van de Gentweg zou niet bijdragen aan de oplossing voor de verkeersproblemen. De Gentweg heeft namelijk te veel scherpe bochten en zou ondanks aanpassingen nog steeds niet voldoen aan de vereisten van een veilige primaire verkeersweg categorie 2 (geen privé in- en uitritten, gescheiden verkeersstroken voor fietsers en landbouwvoertuigen). Op de huidige Gentweg is dit niet realiseerbaar.
In de huidige maatschappij is het niet realistisch om verkeer volledig te weren. Mensen moeten naar hun werk kunnen, en vrachtvervoer blijft essentieel voor de economie. Echter, een gewone straat zoals de Gentweg, met huizen langs beide zijden, is niet ontworpen om zulke hoge verkeersvolumes te verwerken.
Wat is de impact van de rechtrekking op de leefbaarheid van de omgeving?
De rechtrekking van de N42 heeft positieve gevolgen voor de leefbaarheid in de omgeving. Doordat het doorgaande verkeer gebundeld wordt op de N42, zal er veel minder sluipverkeer zijn op lokale wegen zoals in Steenhuize-Wijnhuize en Sint-Lievens-Esse. Dit zorgt voor meer rust in de woonkernen en verhoogt de verkeersveiligheid voor fietsers en voetgangers. Bovendien wordt landbouwverkeer afgescheiden van het snelle verkeer (op de ventwegen), wat de veiligheid verder verbetert.