De nieuwe rondweg rond Sint-Lievens-Esse is een belangrijk infrastructuurproject van het Agentschap Wegen & Verkeer (AWV) op de N42, een drukke verkeersader in Oost-Vlaanderen. Deze rondweg, gelegen tussen de rotonde aan de Langestraat en de Gentweg, zorgt voor een vlottere verkeersdoorstroming en verhoogde verkeersveiligheid. Met aparte stroken voor fietsers, landbouwvoertuigen, en gemotoriseerd verkeer draagt het nieuwe tracé bij aan een veiligere en efficiëntere verkeerssituatie in de regio.

Waarom is een rondweg nodig?

De huidige N42 is ongeschikt voor het groeiende verkeer, met veel bochten en verschillende soorten verkeer, van auto’s en vrachtwagens tot fietsers en tractoren. Dit leidt tot gevaarlijke situaties, vooral ter hoogte van de Gentweg, waar regelmatig verkeersongelukken gebeuren. De nieuwe rondweg scheidt deze verkeersstromen, waardoor fietsers en tractoren veilig kunnen rijden.

Waarom is het verbeteren van de Gentweg geen goede optie?

Hoewel het verbeteren van de bestaande Gentweg een oplossing lijkt, zou dit betekenen dat het aantal ongelukken waarschijnlijk hoog blijft door de bochtige aard van de weg. Ook zou deze ondanks aanpassingen nog steeds niet voldoen aan de vereisten van een veilige primaire verkeersweg categorie 2 (geen privé in- en uitritten, gescheiden verkeersstroken voor fietsers en landbouwvoertuigen). Op de huidige Gentweg is dit niet realiseerbaar.

Het verbreden van de Gentweg zou vereisen dat veel huizen onteigend moeten worden en meer sluipverkeer door woongebieden veroorzaken. Daarom verkiest AWV een volledig nieuw tracé rond de dorpskernen, wat de verkeersveiligheid aanzienlijk verhoogt en het sluipverkeer beperkt.

Wat is de impact van de rondweg op de leefbaarheid van de omgeving?

De nieuwe rondweg zorgt voor minder verkeersdrukte en minder gevaarlijke situaties in de dorpskernen, wat de leefbaarheid vergroot. De oude N42 wordt omgevormd tot een rustige lokale weg, wat zorgt voor meer veiligheid voor fietsers en wandelaars.